Ar gali profesionalus menas išeiti už muziejaus galerijų, ekspozicijų sienų, įžengti į miestiečių gyvenimą, įsikurti kasdieniškoje aplinkoje – parke, gatvėje, aikštėje, asmeniniame ausinuke? Tauragės krašto muziejaus „Santaka“ kūrybinė komanda sako: neabejotinai taip!
Tauragės krašto muziejaus „Santaka“ jau trečius metus organizuojamas menų festivalis KVADRATU šiemet ieško įrodymų, jog besikeičiant pasauliui viena išlieka nepakitę – žmogaus kultūros troškulys. O iš pandemijos pančių besivaduojanti kultūra transformuojasi ir ieško naujų formų pasiekti apribojimų sukaustytus žmones. Saviizoliacija mieste – tokia šių metų KVADRATO koncepcija, atliepianti visuomenės gyvenimo aktualijas.
„Menas yra ta jėga, kuri gali pralaužti sienas, išeiti iš kvadrato rėmų bei plėsti ribas“, – teigia Tauragės krašto muziejaus „Santaka“ direktorė Eglė Červinskaitė.
Tuo įsitikino ir tauragiškiai bei miesto svečiai, įsitraukę į praėjusį savaitgalį miesto šventės metu pristatytus festivalio KVADRATU kultūrinius potyrius.
Tauragė. Mašinos. Objektyvas
Birželio 5 d., šeštadienį, įvyko menų festivalio atidarymas, kurio metu renginių organizatorė-edukatorė Renata Jančiauskienė kalbino vieną iš festivalių autorių, fotomenininką Mindaugą Kavaliauską. Svečias iš Kauno atvyko su Tauragėje pirktu automobiliu, kuris, pastatytas ant Bažnyčių gatvės šaligatvio, tapo meniniu sprendiniu ir pristatymo akcentu.
Fotomenininko nuotraukų ciklas „inCARnation“ (in-car-nation, liet. „tauta mašinoje“) eksponuojamas Tauragėje, Bažnyčių gatvėje, ties 15 namu. Ten, netradiciniu formatu vyko ir festivalio atidarymas.
Prieš du dešimtmečius menininkas atkreipė dėmesį, kad Lietuva ypatinga dideliais tarpkontinentinės automobilių prekybos, aptarnavimo, remonto, autodetalių ir kitų verslų mastais, o pats automobilis tapo nauju kulto objektu. M. Kavaliauskas didelio formato kamera ėmė fotografuoti automobilių prekeivių, vairuotojų, naudotojų, meistrų, kelininkų, detalių pardavėjų kasdienybę, laisvadienius bei įtampos momentus. Nemažą dėmesį jis skyrė ir automobilizuoto Lietuvos peizažo tyrinėjimams.
Tauragėje tai itin aktuali tema – automobilių prekybos verslas neformaliai kuria Tauragės tapatybę. Juokaujama, jog Tauragė – tai Lietuvos Paryžius, čia yra vieta, vadinama „Luaro slėniu“ ir net prancūzų pardavėjai galvoja, kad Tauragė yra ne miestas, o šalis. Karantinas privertė užverti šalių sienas, tuo smarkiai paveikdamas tauragiškių automobilių prekybos verslus, jau tapusiais paveldimais šeimos verslais.
Parodos aktualumą gerai iliustruoja lankytojų refleksijos – festivalio atidaryme dalyvavę verslininkai nuotraukose atpažino savo verslo objektus, savo kasdienybę pamatė kitomis akimis –tapusią menu. Taip kuriamas kūrėjo dialogas su parodos lankytoju, kurio tarpininku tampa muziejininkas.
Prasmių ir formų paieškos
Penkiose miesto vietose visą vasarą tauragiškiai turės galimybę gėrėtis fotomenininkų darbais, susitikti su jais neformaliose miesto erdvėse gryname ore, dalyvauti teminėse ekskursijose. Netradicinėse erdvėse – Pilies kiemelyje, Atgimimo aikštėje, J. Kalvano parko pievelėje, Vasario 16-osios gatvėje eksponuojamos parodos: Andriaus Repšio „Projektas 1808. Karantinas“, Benjamino Pociaus „Apie vaikus“, Mindaugo Kavaliausko „Autoportretai ir Autopeizažai“, Bruno Alencastro „Obs-cu-ra“, Vytauto Butkaus „Tilžė – Sovectkas“.
„Visos penkios parodos mieste virto neatskiriamomis nuo miesto instaliacijomis. Vietos ir turinio sąlytis verčia žiūrovą įsitraukti ir tapti instaliacijos dalimi, atrandant parodas per savo patirtis. Bruno Alencastro paroda „obs-cu-ra“ eksponuojama priešais daugiabučių langus, verčia žiūrovą spėlioti, kuris langas slepia fotografijose atvaizduotus žmonių portretus su kambario interjerais. Vytauto Butkaus fotografijos kiek primena Henri Cartier-Bressono išlaukto momento ir balansuotos kompozicijos fotografiją. Bresoniška dinamika suteikia kadrui gyvumo, ką tik įvykusio įvykio jausmą. Ryškūs akcentai išdėlioti kompozicijoje, leidžia pamatyti autoriaus pririotetus“, – parodas trumpai pristatė TKM „Santaka“ muziejininkas fotografas bei pagrindinis lauko parodų idėjos koordinatorius Juozas Petkevičius.
Maža to, muziejus žengia į kultūrinės žiniasklaidos lauką – lauko ekspozicijas papildo tinklalaidės, kuriose kalbinami fotomenininkai padeda žiūrovui suvokti parodos kontekstą bei praplečia potyrių ribas gyvu pasakojimu. Tauragėje tai – absoliučiai naujas žanras.
„Vizualiniai pasakojimai stenduose persikelia į pasakojimus tinklalaidėse, kuriose muziejaus darbuotojai šnekino festivalio autorius. Tačiau viena tinklalaidė yra truputį kitokia negu visos likusios, kartu su muziejaus bendruomene sukūrėme filosofinį pasakojimą apie karantino uždarytą žmogų, kurio vienintelis sąlytis su realia aplinka yra langas. Pasakojimus inspiravo nuotraukų esė „obs-cu-ra“, – teigia tinklalaidžių idėjos autorė R. Jančiauskienė.
Tinklalaides galima rasti Tauragės krašto muziejaus „Santaka“ Youtube kanale, vartotojų patogumui jas pasiekti galima iš karto lankant fotografijų parodas – tereikia išmaniuoju telefonu nuskanuoti QR kodą. Beje, tinklalaidėse skambantis garso takelis – tauragiškio Luko Zeringio kūryba.
Festivalį finansuoja Lietuvos Kultūros taryba ir Tauragės rajono savivaldybė.
Nuotraukų ciklas „inCARnation“. AUTO turgus Tauragė, 2018. Nuotraukoje pro būdelės langą matyti ant vieno Tauragės pastatų esantis Eifelio bokšto muliažas. Mindaugo Kavaliausko nuotrauka.
Festivalio atidarymo akimirkos. Povilo Poškos nuotraukos
Tauragės krašto muziejus „Santaka“ antrus metus iš eilės dovanoja tauragiškiams naujas patirtis! Kviečiame šventinį Kalėdų laukimo laikotarpį praleisti kartu su muziejininkais. ŠVENTINIS KALENDORIUS 2022. Nemokamos ekskursijos ir edukacijos Tauragės krašto muziejus „Santaka“ antrus metus iš eilės dovanoja tauragiškiams naujas patirtis! Kviečiame šventinį Kalėdų laukimo laikotarpį praleisti kartu su muziejininkais. Gruodžio 2 d. 17 val. Ekskursija […]
Politinėje istorijoje visada dominuoja nugalėtojų pasakojimas, bet kultūrinėje atmintyje tebeskamba visų balsai. Šią naratyvų problematiką porą metų Tauragėje analizavo poetė ir muziejininkė RENATA KARVELIS-Jančiauskienė. Pernai pasitelkdama šiuolaikinio meno priemones paribio miesto tapatybę ji tyrinėjo bendrakūroje „Aš tave myliu“. Ryškiai geltonas 12-os metrų ilgio tentas ištisus metus kabojo Bažnyčių gatvėje, keturiomis kalbomis kviesdamas ant jo parašyti […]